loading...
حسابداري امروز
مدير سايت بازدید : 2346 دوشنبه 01 خرداد 1391 نظرات (0)

محاسبات انحرافات سربار ، به علت دخيل بودن آنها در بهاي تمام شده محصولات ، يكي از مهمترين مراحل در حسابداري صنعتي است . و گاهاً  يكي از سختترين و پيچيده ترين محاسبات در تعيين بهاي تمام شده واقعي محصولات است.


در اين پست ، فايل محاسبه انحرافات سربار كه توسط آقاي دكتر ساعي ، عضو محترم هيات علمي حسابداري دانشگاه فردوسي ، تهيه شده است ، جهت دانلود و استفاده دانشجويان و همكاران در سايت قرار گرفته است.


مي توانيد اين فايل ارزشمند را براي اولين بار از سايت حسابداري امروز دريافت كنيد. 


مدير سايت بازدید : 2481 پنجشنبه 28 اردیبهشت 1391 نظرات (1)


تسهيم سربار دواير خدماتي به توليدي ، يكي از مهمترين قسمت ها در تعيين بهاي تمام شده محصولات و خدمات است . تسهيم سربار بيشتر در درس صنعتي 1 مورد بحث قرار مي گيرد .به طور كلي از يكي از سه روش زير براي تسهيم بهاي سربار دواير خدماتي به دواير عملياتي استفاده مي شود : 


  1. روش مستقيم
  2. روش يك طرفه ( گام به گام يا پلكاني )
  3. روش دو طرفه ( رياضي ) 


در فايل اكسلي كه به زحمت يكي از دوستان تهيه شده است ، تمامي اين روش ها به طور اتوماتيك محاسبه مي شوند.كافي است شما مبالغ و مباني تسهيم سربار را در فايل وارد كنيد ، تا به صورت خودكار هر سه روش محاسبه شوند.( متن كامل راهنما ، در فايل گنجانده شده است).


مي توانيد اين فايل را در محاسبه سربار در سطوح مختلف و گسترده استفاده كنيد ، هم چنين براي حل تمرين هاي كتاب صنعتي 1 نيز مفيد مي باشد. 


مدير سايت بازدید : 5488 یکشنبه 24 اردیبهشت 1391 نظرات (0)


بودجه بندي يكي از مهمترين اعمال در رشته حسابداري مي باشد.كساني كه قصد دارند در واحدهاي تجاري شروع به كار نمايند ، بايد به مبحث بودجه بندي به صورت كامل تسلط داشته باشند . 


بودجه يكي از ابزار برنامه ريزي و كنترل است كه سياست هاي واحد تجاري ،براي دوره آتي را در آن منعكس مي كنند.از قبيل : فروش ، سربار ، بهاي تمام شده و ...


در اين پست مجموعه بودجه هاي يك شركت را در يك فايل اكسل گرد هم آورده ايم ، كه به جهت آشنايي دانشجويان رشته حسابداري و مديريت بسيار مفيد است.


مدير سايت بازدید : 966 دوشنبه 18 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

موسسات بخش عمومی و خصوصی اجرای عملیاتی نظیرراه سازی، سد سازی، اسکله و بندرسازی، نصب خطوط پستهای فشارقوی و انتقال نیرو، کشتی سازی، هواپیماسازی،ساختن فیلمهای سینمایی و قطعات پیچیده وسایل و تجهیزات را با انعقاد قرارداد به موسسات پیمانکاری واگذار میکنند. تعریف صنعت پیمانکاری به دلیل تعدد و تنوع حیطه عملیات، کاری دشوار است. در این مقاله، حسابداری پیمانکاری در موسساتی که از طریق انعقاد قرارداد به ساختن دارایی اشتغال دارند مورد مطالعه قرار میگیرد.

 

ارکان اصلی عملیات پیمانکاری

در هر نوع عملیات پیمانکاری سه ارکان اصلی زیر وجود دارد:


کارفرما

شخص حقیقی یا حقوقی است که اجرای عملیات معینی رابه پیمانکار واگذار میکند. کارفرما برای هماهنگی و نظارت براجرای عملیات موضوع پیمان عمومآً از خدمات مهندسان مشاور بهره میگیرد. جانشینان یا نمایندگان قانونی کارفرمادر حکم کارفرما محسوب میشوند.

 

پیمانکار

شخص حقیقی یا حقوقی است که مسئولیت کامل اجرای عملیات موضوع پیمان را تا تکمیل نهایی بعهده میگیرد.پیمانکار معمولا به منظور تسهیل در اجرای قسمت یاقسمتهایی خاص از عملیات موضوع پیمان (نظیر لوله کشی،آهنگری و نقاشی) قراردادهایی با اشخاص یا پیمانکاران جزء منعقد میکند.در مواردی که برای انجام دادن یک طرح خاص و یا اجرای عملیات طرحهای بزرگ نیاز به همکاری چند شرکت پیمانکاری با تخصصهای مختلف باشد برای افزایش توان مالی و عملیاتی و توزیع خطرات ناشی از اجرای عملیات موضوع پیمان، گروه شرکتهای پیمانکاری از همکاری یا مشارکت یا ادغام چند شرکت پیمانکاری بوجود می آید.

 

قرارداد

انعقاد قرارداد مهمترین بخش از فعالیت پیمانکاری است و منشا تعهد و التزام برای کارفرما و پیمانکاراست. در قرارداد پیمانکاری مواردی از قبیل مشخصات طرفین قرارداد، موضوع پیمان، مبلغ پیمان، مدت پیمان، تعهدات طرفین قرارداد و فسخ یا خاتمه پیمان مشخص میشود.

موضوع قراردادهای پیمانکاری ممکن است ساختن یک دارایی یا داراییهایی باشد که در مجموع طرح واحدی راتشکیل میدهد

 

انواع قراردادهاى پیمانکارى

قراردادهای پیمانکاری در صورتی که مخالف صریح قانون نباشد میتواند به اشکال مختلفی بین پیمانکار و کارفرما منعقد شود. قراردادهای متداول پیمانکاری به شرح زیراست:

 

قرارداد مقطوع

این نوع قرارداد معمولا به یکی از دو شکل زیر تنظیم میشود:

الف- پیمانکار توافق میکند که در ازای دریافت مبلغی معین کل عملیات موضوع پیمان را انجام دهد.

ب - پیمانکار توافق میکند که در ازای دریافت مبلغی معین برای هر واحد کاری که انجام میدهد (مثلایک متر مربع زیربنا یا یک متر خاکبرداری) موضوع عملیات پیمان را انجام دهد.

معمولا در طرحهای بزرگ و بلندمدت طبق ماده خاصی درقرارداد پیش بینی میشود که بهای واحد کار یا مبلغ پیمان براساس تغییرات شاخص قیمتها تعدیل شود.

 

قرارداد امانى

در این نوع قرارداد، مخارج مجاز یا تعیین شده درقرارداد به پیمانکار مسترد میشود و در ازای خدماتی که انجام داده است درصد معینی از مخارج یا حق الزحمه ثابتی را دریافت میآند. مانند قراردادهای خدمات مدیریت تهیه طرح وخدمات مشاورهای، تهیه طرح یا خدمات مدیریت کنترل ونظارت و یا پیمانکاری عملیات اجرایی و یا ساخت تجهیزات.


قرارداد براساس مواد و دستمزد

این نوع قرارداد مشابه قرارداد امانی است و طبق آن پیمانکار توافق میآند که در ازای دریافت دستمزد مستقیم با نرخ ساعتی معین و قیمت مواد و مصالح و سایر مخارجی که طبق قرارداد انجام داده است، موضوع عملیات پیمان را انجام دهد. پیمانکار نرخ ساعتی دستمزد را براساس بازیافت دستمزد و هزینه های غیرمستقیم و سود مورد انتظار تعیین میکند.

در هر یک از قراردادهای یاد شده ممکن است:

1- شرایط قرارداد در طول اجرای طرح بر اثر تغییر مقادیرکار، تغییر مدت پیمان و یا تراضی طرفین قراردادتغییرکند.

2- طبق ماده خاصی برای ایجاد انگیزه وتشویق پیمانکار به اتمام کار قبل از موعد مقرر، پاداش برای جلوگیری از تاخیردر اجرای عملیات جرائمی درنظر گرفته شود.

 

مدير سايت بازدید : 2779 شنبه 16 اردیبهشت 1391 نظرات (0)


يكي از نشريات سازمان حسابرسي كه به عنوان يكي از منابع درس ميانه 2 رشته حسابداري توسط اساتيد معرفي مي شود ، نشريه ي  نحوه تهیه و تنظیم صورتهای مالی از روی مدارك ناقص است . در اين نشريه چگونگي تهيه صورتهاي مالي از روي مدارك ناقص صاحبكار كه در اثر سهل انگاري ثبت نشده اند و يا به صورت عمد از بين رفته اند ، به شما آموزش داده مي شود .


با توجه به قديمي بودن اين منبع و كمبود آن در بازار ، در اين پست نسخه پي دي اف اين نشريه را براي شما آماده كرده ايم.


اطلاعاتي از نشريه : 


پديدآورندگانعباس ارباب سلیمانی؛ نظام الدین ملك آرایی


ناشر : سازمان حسابرسي  مركز تحقیقات تخصصی حسابداری و حسابرسی


مدير سايت بازدید : 3628 جمعه 15 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

کاربرد صورتهاي مالي با مقاصد عمومي

صورتهاي مالي براي پاسخگويي به نيازهاي استفاده کنندگاني تهيه مي شود که در موقعيت دريافت گزارشهاي متناسب با نيازهاي اطلاعاتي خاص خود نيستند.


هدف صورتهاي مالي

ارائه اطلاعات تلخيص و طبقه بندي شده درباره:

·         وضعيت مالي

·         عملکرد مالي

·         انعطاف پذيري مالي

·         نتايج ايفاي وظيفه مباشرت (حسابدهي) مديريت در قبال منابعي که در اختيارشان قرار گرفته است، مي باشد.


ارائه مطلوب و رعايت استانداردهاي حسابداري

صورتهاي مالي بايد وضعيت مالي، عملکرد مالي و جريانهاي نقدي واحد تجاري را به نحو مطلوب ارائه کند. تقريبا در تمام شرايط، اعمال مناسب الزامات استانداردهاي حسابداري همراه با افشاي اطلاعات اضافي در صورت لزوم، منجر به ارائه صورتهاي مالي به نحو مطلوب مي شود.


اجزای مجموعه ي کامل صورتهای مالی شامل:

 الف) صورتهای مالی اساسی که عبارتند از :

·         ترازنامه

·         صورت سود و زیان

·         صورت سود و زیان جامع

·         صورت جریان وجوه نقد

ب‌) یادداشتهای توضیحی همراه صورتهای مالی.

 

ازاين رو براي آشنايي با ساختار صورت هاي مالي ، نمونه صورت هاي مالي ارائه شده از طرف سازمان را براي دانلود آماده كرده ايم ، اين صورت ها جامع بوده و به صورت خام ارائه شده اند.در اين صورت ها ، شركت سهامي عام مدنظر است كه بهترين نمونه براي آشنايي با صورت هاي مالي است . 


درباره ما
اين سايت در جهت ترويج آموزش حرفه حسابداري تاسيس شده است . همچنين آموزش نرم افزار اكسل نيز در اين سايت به صورت رايگان شروع شده است . اميدواريم كه گام كوچكي در اين مسير برداشته باشيم ، از همكاري شما استقبال ميكنيم. مديريت سايت
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    آمار سایت
  • کل مطالب : 25
  • کل نظرات : 37
  • افراد آنلاین : 9
  • تعداد اعضا : 25
  • آی پی امروز : 38
  • آی پی دیروز : 17
  • بازدید امروز : 48
  • باردید دیروز : 22
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 136
  • بازدید ماه : 136
  • بازدید سال : 3,551
  • بازدید کلی : 186,350
  • کدهای اختصاصی